Οι σεναριογράφοι είναι οι «αφανείς ήρωες» της οπτικοακουστικής παραγωγής, καθώς η δουλειά τους αποτελεί τη βάση σχεδόν όλων των δημιουργικών εκφάνσεων όχι μόνον του θεάματος αλλά και της καθημερινότητας. Φορέας αυτών των δημιουργών – και μάλιστα πολύ δυναμικός είναι Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος, το μόνο συλλογικό όργανο του κλάδου, που χάρις σε συνεχείς και ποικίλες δραστηριότητες, ακόμα και υπό δύσκολες και αντίξοες συνθήκες, όχι μόνο προασπίζεται τα δικαιώματα των σεναριογράφων, αλλά προσφέρει στο ευρύ κοινό κόσμο ευκαιρίες για συμμετοχή σε υψηλού επιπέδου πολιτιστικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις που χρησιμεύουν ως δημιουργικά αδιέξοδα σε ποικίλες δημιουργικές δράσεις.
Από τη σύστασή της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος το 1989, μέχρι και σήμερα, η οπτικοακουστική αγορά στη χώρα μας δεν έχει ζήσει πολλές στιγμές δόξας και οικονομικής ευμάρειας, κυρίως λόγω των τραγικών συνεπειών που επέφερε στον χώρο η έλλειψη σαφούς και σοβαρής πολιτιστικής πολιτικής, η πολυετής οικονομική κρίση και πρόσφατα η πανδημία. Εκείνο, όμως, που παρέμεινε ακλόνητο, ήταν το ακούραστο μεράκι των ανθρώπων της Ένωσης να αφήσουν τόσο οι ίδιοι ισχυρό το δημιουργικό στίγμα τους στο πολιτιστικό γίγνεσθαι όσο και να βοηθήσουν και άλλους ανθρώπους να εκφράσουν τις δημιουργικές τους απόψεις και να καταστήσουν γνωστό το έργο τους ανά την επικράτεια.
Στα τριάντα και πλέον χρόνια της ευδόκιμης δράσης της, η Ένωση είχε τη χαρά να δεχτεί στους κόλπους της πολλούς σεναριογράφους – παλιούς και νέους, καταξιωμένους και πρωτοεμφανιζόμενους – μεταξύ των οποίων και σπουδαίες μορφές του χώρου, που σημάδεψαν με την οπτικοακουστική και θεατρική δημιουργία τους τον πολιτισμό της σύγχρονης Ελλάδος. Την τελευταία δεκαετία, παρά τις δοκιμασίες που αντιμετώπισε η χώρα, η Ένωση δεν περιχαρακώθηκε, τουναντίον διεύρυνε τα όρια της, περιλαμβάνοντας κοινό, από όλη την επικράτεια, προσφέροντας πληθώρα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως διαγωνισμούς συγγραφής σεναρίων, στίχων και θεατρικών έργων, εργαστήρια και σεμινάρια συγγραφής σεναρίου, εκδόσεις βιβλίων, παραγωγές ντοκιμαντέρ, μελοποιήσεις στίχων κ.ά. Πιο πρόσφατη πρωτοβουλία της, ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονολόγου Επί Σκηνής, που μετά την πρώτη άκρως επιτυχημένη διεξαγωγή του, διοργανώνεται και πάλι πάντα υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και με την υποστήριξη του Θεάτρου Παραμυθίας και των Περιφερειών Αττικής, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας. Τυγχάνει επίσης της αμέριστης υποστήριξης 52 Δήμων και 11 Δημοτικών Θεάτρων από όλη την χώρα, που θα μετέχουν έχοντας αναλάβει να διεξάγουν σε τοπικό επίπεδο προκριματικούς διαγωνισμούς, με τη συμμετοχή στις κριτικές επιτροπές σημαντικών γηγενών προσωπικοτήτων.
«Είναι καθήκον μας να προσφέρουμε σε κάθε πολίτη, σε όποιο μέρος της Ελλάδος και αν ζει, τη δυνατότητα να εκφράσει δημιουργικά τους προβληματισμούς και τις ιδέες του» τονίζει ο Αλέξανδρος Κακαβάς, σεναριογράφος, παραγωγός και σκηνοθέτης, πρόεδρος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος από το 2013.
Άνθρωπος με μεγάλη δημιουργικότητα ο Αλέξανδρος Κακαβάς ανέλαβε και πάλι τα ηνία της Ένωσης στην κορύφωση της κρίσης, καταφέρνοντας όχι μόνο να την διατηρήσει ζωντανή, αλλά και να της δώσει την απαιτούμενη ώθηση ώστε να δηλώσει ένα ηχηρό «παρών» στα πολιτιστικά πράγματα της χώρας. «Στήριγμά μου όλα αυτά τα χρόνια υπήρξαν οι δεκάδες αξιόλογοι συνάδελφοι που μου εμπιστευθήκαν την Ένωση και δούλεψαν σκληρά μαζί μου για να πετύχουμε τους στόχους μας», δηλώνει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει «πλέον υπολογίζω και στη συμβολή των μελών της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε., που σκοπό έχει τη διευκόλυνση της πολιτιστικής συνεργασίας μεταξύ ακριτικών περιοχών της Ελλάδος αλλά και Ελληνικών κοινοτήτων ανά την υφήλιο».
Το 2023 η Ένωση αποφάσισε να ασχοληθεί, επίσης, με την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων εξ ου και με το Θέατρο Παραμυθίας συνδιοργάνωσαν το Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Θεατρικού Έργου το οποίο περιέλαβε 6 παραστάσεις εξ ων οι τρεις (βραβευμένοι Μονόλογοι 2022, βραβευμένος μονόλογος «Μυρτιά» και βραβευμένο «Αντί Στεφάνου») ήταν παραγωγές της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος.
Μακριά από συντεχνιακές πρακτικές, το κύριο μέλημα της Ένωσης ήταν και παραμένει η επαφή της κοινωνίας με το πολιτιστικό αγαθό, ιδίως με ό,τι αφορά στο θέαμα και τον λόγο: «Δεν νοείται οπτικοακουστική ή οποιαδήποτε πολιτιστική παραγωγή, που δεν επιδιώκει τη συμμετοχή του κοινού σε αυτή», δηλώνει με έμφαση ο Αλέξανδρος Κακαβάς και προσθέτει: «είναι βασικό να δώσουμε δημιουργικές διεξόδους μέσα από την τέχνη και παράλληλα να εκπαιδεύσουμε “έξυπνους” θεατές και όχι παθητικούς καταναλωτές θεαμάτων. Αυτός είναι ο βασικός άξονας των πρωτοβουλιών μας, με στόχο να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει το Κράτος τη σύγχρονη τέχνη. Προσκαλούμε όσους παραμένουν ρομαντικοί να υποστηρίξουν τη προσπάθειά μας να αλλάξουμε την κρατούσα, άγονη, αντίληψη περί τον σύγχρονο πολιτισμό συμβάλλοντας με τον τρόπο τους στη συγγραφή ενός πρωτότυπου, σύγχρονου, σεναρίου πολιτισμού στην Ελλάδα»
Tags:
ΔΙΑΦΟΡΑ